-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:9965 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا گوش دادن به غنا حرام است ؟

از نظر قرآن كريم انسان براي عبادت و حركت در صراط مستقيم و نيل به قرب پروردگار عالم وتحصيل رضايت حضرت حق تعالي خلق شده است . قرآن مي فرمايد:(1) البته واضح است خداي سبحان هيچ گونه نيازي به عبادت بندگان ندارد, بلكه اين بندگانند كه بوسيله عبادت و پرستش پروردگارشان به تكامل و سعادت نايل مي آيند. انسان مسلمان در طول شبانه روز بارها در حال نماز مي گويد:(2) پروردگارا! تنها تو را مي پرستيم و تنها از تو ياري مي جوييم . مارا به راه راست هدايت كن ()دين مقدس اسلام براي اين كه انسان در راه راست و صراط مستقيم و طريق عبوديت

حركت كند, دوگونه برنامه ارائه نموده است . يكي برنامه هايي كه بايد محمل شود, مانند روزه , حج و... و ديگري كارهايي كه نبايد انجام گيرد مثل زنا نكن , ربا نخور, دروغ نكن و... درستمانند دستوراهاي مثبت و منفي پزشك به هنگام معالجهء مريض . دستورهاي مثبت اسلام واجبات و هواهي آن محرمات مي باشد. يكي از محرماتي كه در اسلام مطرح شده , غنا و موسيقي است . غنا مانند ساير محرمات مانع و خارمران عبوديت است , و همين رمز حرمت غنامي باشد, يعني چون غنا انسان را تشويق به فساد اخلاق مي نمايد و موجب غفلت او ز ياد خدا مي شود و اين برخلاف هدف آفرينش انسان است , از نظر اسلام ممنوع و حرام اعلام شده , است به قول شهيد مطهري : (3)

تجربه نشان داده است افراد بسيار تحت تأثير آهنگ غنا, راه تقوا و پرهيزكاري را رها كرده و به شهوات و فسادروي مي آورند. علاوه بر اين غنا و موسيقي اثرات زيان بار و غير قابل جبراني بر روان و اعصاب دارد. (4)پس غنا و

آهنگ هاي طراب انگيز و متناسب مجالس فسق و فجور و اهل گناه و فساد حرام است ,(5)چون انسان را از راه

عبوديت منحرف و از ياد خدا مخاض مي كند. البته به فتواي حضرت امام خميني 4صداهاي مشكوك مانعي ندارد.

(پـاورقي 1 ـ ذاريات (51 آيه 56

(پـاورقي 2 ـ حمد (1 آيه 5و 6

(پـاورقي 3 ـ مرتضي مطهري , تعليم و تربيت در اسلام , ص 27

(پـاورقي 4ـ تفسير نمونه , ج 17 ص 22تا 27

(پـاورقي 5 ـ امام خميني , استفتاآت , ج 2 سؤال 31و 39و 40

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.